Futureproof met 21st century social skills

“Door de UitblinQend tools leren we onze social skills verbeteren. Het praten over en ontwikkelen van social skills is normaal geworden. Daar gaan we zeker mee door!”

Roy Everts
Directeur @ Gld print & media BV

MKB Idee 2021-2022

UitblinQend BV, Gld print & media en Bakkerij Koenen zijn samen een van de winnaars van het MKB Idee. Dit was een wedstrijd waaraan MKB-ondernemingen met een goed idee konden deelnemen. Wij deden mee met ons plan: Futureproof met 21st century soft skills. Uit bijna 250 deelnemers heeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland de beste ideeën geselecteerd. We zijn beloond met een prachtige subsidie om het idee te realiseren.

Soft skills, social skills of people skills?

In het oorspronkelijke projectplan spraken we over “soft skills”. Regelmatig merken we dat mensen hier een andere betekenis aan geven dan wij. Het is beter om te spreken over “social skills” of “people skills”. In het vervolg zullen we de laatste twee begrippen door elkaar gebruiken.

Ontwikkeling van nieuwe leermethodiek

Tijdens het MKB Idee project hebben we een aantal producten ontwikkeld die met elkaar een nieuwe leermethodiek vormen. Deze zijn allemaal gericht op de ontwikkeling van 21st century social skills. We willen een bijdrage leveren aan MKB-ondernemingen en hun medewerkers zodat ze futureproof worden. Hieronder lees je welke stappen we op hoofdlijn hebben doorlopen tijdens het MKB Idee project.

Projectdeelnemers

UitblinQend heeft het project in samenwerking met twee projectdeelnemers uitgevoerd:

Beide projectdeelnemers waren onze sparringpartner. Ze hebben ons steeds voorzien van waardevolle input en ook de ontwikkelde content getest. Om de toepasbaarheid en herkenbaarheid van de leermethodiek voor MKB-ondernemingen zo groot mogelijk te maken, hebben we gekozen voor een centraal thema in de methodiek: klantgerichtheid. Klantgericht is ook één van de social skills. De andere social skills zijn ook betrokken op klantgerichtheid.

Dit heeft enkele voordelen. Klantgerichtheid is een thema dat voor iedere MKB-onderneming van levensbelang is. Door de keuze van dit centrale thema is er ook een logische en herkenbare samenhang in de leermethodiek ontstaan voor het MKB.

Model voor uitblinkende MKB-ondernemingen

Om tot een model voor social skills van futureproof bedrijven te komen, hebben we uitgebreid literatuuronderzoek gedaan. Daarin kwamen we vaak de vraag tegen: Kun je futureproof of future-ready zijn? Om dicht bij MKB-ondernemingen en onszelf te blijven, hebben we gekozen voor het begrip “uitblinkende ondernemingen”. Het is een goede link naar onze bedrijfsnaam en ambitie om het MKB hierbij te ondersteunen om uit te blinken. De oorspronkelijke gedachte achter futureproof en future-ready blijft hetzelfde. De term “uitblinkende organisatie” spreekt MKB meer aan. Het prikkelt hun nieuwsgierigheid en nodigt uit om er meer over te weten.

De geselecteerde social skills zijn verdeeld over drie pijlers Organisatiecultuur, Teamwork en Motivatie. De zes effecten ervan zijn onderdeel van de vierde pijler Performance.

Online surveytool

Om de softwareapplicatie te kunnen bouwen, hebben we eerst functional requirements opgesteld en schermen ontworpen in Figma. Hierdoor ontstond goed inzicht in de functionaliteit die ontwikkeld moest worden. Ook konden we in Figma navigeren alsof we in de applicatie werken. Het MVP (Minimal Viable Product) bevat de volgende functies:

  • Thema’s: korte onderwerpen met vragen, antwoorden en adviesteksten
  •  Templates: sjablonen van geselecteerde thema’s die herhaaldelijk kunnen worden uitgestuurd in surveys
  • Surveys: vragenlijsten die naar deelnemers zijn uitgestuurd
  • Deelnemers: personen die worden uitgenodigd voor deelname aan een survey
  • Verzending: versturen van de vragenlijst naar deelnemers
  • Resultaten: antwoorden van respondenten zijn zichtbaar in enkele rapporten en dashboards

MKB social skills monitor

De MKB social skills monitor is een vragenlijst met 97 vragen. Deze hebben betrekking op de vier pijlers van uitblinkende organisaties: organisatiecultuur, teamwork, motivatie en performance. Ook wordt deelnemers gevraagd wat de grootste sterktes en verbeterpunten zijn in hun team.

Een kracht van onze online surveytool is dat alle deelnemers na afloop een persoonlijk rapport ontvangen. Managers ontvangen ook een anoniem managementrapport. Hierin zien ze wat goed gaat en wat beter kan. Ook ontvangen ze tips wat ze hier zelf aan kunnen doen. In de UitblinQend Academy vinden ze meer informatie over social skills.

UitblinQend Academy + Online social skills trainingen + App

Dit is een e-learning omgeving en app met online trainingen over de social skills en effecten. De Academy bevat ook een werkboek met alle gebundelde vragen en opdrachten uit het leerboek en de video’s. Deelnemers die de online training volledig hebben doorlopen, ontvangen een certificaat voor deelname. Ze kunnen zich ook verdiepen in skills van de vier afzonderlijke pijlers, waarna ze een deelcertificaat ontvangen. Ook is het mogelijk om de losse skills te bestuderen. Dit geeft bedrijven en medewerkers de ruimte om zelf te bepalen wat het beste bij hun interesse en leerbehoefte past.

De Online Academy is flexibel van opzet. Zo hebben we naast de online trainingen nog meer content toegevoegd, zoals: een kennisquiz over social skills, een literatuurlijst als inspiratie voor verdieping en artikelen over het geheim van sterk teamwork.

Leerboek over 21st century soft skills

Het leerboek is een handig naslagwerk waarin alle social skills en effecten op een rij staan. Van iedere social skills is een algemene uitleg gegeven. Er zijn praktische tips en reality checks voor medewerkers en leidinggevenden. Reality checks zijn werk gerelateerde vragen die deelnemers kunnen beantwoorden om na te gaan wat zij in de praktijk doen. Deze geven richting en zijn een inspiratiebron voor persoonlijke ontwikkeling. Via QR-codes in het boek komen deelnemers in de UitblinQend Academy bij de juiste info.

Themabijeenkomsten

Het is belangrijk om met en van elkaar te leren. Daar zijn themabijeenkomsten heel geschikt voor. Het is inspirerend voor medewerkers en leidinggevenden om tijdens themabijeenkomsten kennis en ervaring met elkaar te delen. Het is ook een aantrekkelijke manier om generatieleren te stimuleren.

Doorkijk naar de nabije toekomst

De leermethodiek van UitblinQend is ontwikkeld voor 21st century social skills met ‘klantgerichtheid’ als centraal thema. Door de flexibele opzet is de leermethodiek ook geschikt voor andere onderwerpen en typen (profit en non-profit) organisaties en instellingen, groot en klein.

Daarom hebben we van de klantgerichte MKB social skills monitor ook een universele versie gemaakt. Het centrale thema ‘klantgerichtheid’ is uit de vragen en adviesteksten van de monitor verwijderd. De monitor is hierdoor heel geschikt voor organisaties met een andere ambitie dan klantgericht werken. Dit vergroot de toepasbaarheid van de leermethodiek aanzienlijk. Het heeft verder geen invloed op de methodiek zelf.

De leermethodiek is hierdoor bijvoorbeeld ook geschikt voor organisaties met een ambitie gericht op groei, duurzame inzetbaarheid, vitale organisatieontwikkeling, medewerkertevredenheid, klanttevredenheid en de veiligheidscultuur. Uiteraard zal de content van de methodiek hierop worden afgestemd.

De surveytool wordt na het MKB Idee project uitgebreid met nieuwe functionaliteit. In de nabije toekomst is het mogelijk dat met meerdere organisaties zelfstandig met de surveytool kunnen werken. Ook willen we de applicatie en surveys in meerdere talen aanbieden. Verder worden er meer dashboards ontwikkeld.

De methodiek en surveytool worden uitgebreid zodat ze toepasbaar zijn bij gedragsverandering. Gebruikers leren welke interventies effectief zijn. Ze ontvangen tips hoe zij tot verbetering kunnen komen.

Alleen ga je sneller, samen kom je verder. Daarom willen we groeien via samenwerkingspartners met een netwerk in verschillende sectoren en doelgroepen, zoals MKB, grootbedrijf, non-profit organisaties en instellingen, arbo en veiligheid.

Meer weten over het  UitblinQend platform?

Interesse in samenwerking?

Neem dan gerust contact op.

“UitblinQend leert ons om iedereen op de vestigingen te laten samenwerken alsof we allemaal familie zijn. Onze social skills krijgen hierdoor meer aandacht. Dit past ook bij ons als leerbedrijf.”

Arjan Koenen
Directie @ Bakkerij Koenen BV

Over het MKB Idee

Het MKB Idee is een initiatief van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Katapult is vanuit RVO de organisatie die de uitvoering heeft verzorgd.

Website: www.wijzijnkatapult.nl/mkbidee/

Benieuwd hoe het feedbackplatform werkt?

Super dat je een demo van UitblinQend aanvraagt. We laten je graag zien hoe ons platform werkt en hoe het jou helpt om een uitblinkende organisatie te zijn!

Om de demo goed voor te bereiden, hebben we wat gegevens van je nodig.
Vul daarom het contactformulier volledig in. We nemen binnen één werkdag contact met je op om een afspraak te maken. We kijken er naar uit!

Vraag een demo aan